Кафедра інформатики КПНУ ім. І. Огієнка

Studies in tota vita

Йоган Фрідрих Гербарт (Johann Friedrich Herbart , 4 травня 1776, Ольденбург - 14 серпня 1841, Геттінген) — німецький філософ, психолог, педагог. Один із засновників наукової педагогіки. Народився в Ольденбурзі. Гербарт здобув освіту спочатку в латинській класичній школі, а потім в Йенському університеті. Він ознайомився з навчаннями представників німецької класичної філософії Канта, Фіхте, але великий вплив зробило на його вчення античного філософа Парменіда про те, що все у світі єдино і незмінно.

Закінчивши університет, Гербарт став вихователем дітей у сім'ї швейцарського аристократа. У 1800 році він відвідав Бургдорфскій інститут Песталоцці. Однак демократична спрямованість поглядів великого педагога не була ним засвоєна. З 1802 року Гербарт працював в Геттінгенському і Кенігсберзькому університетах на посаді професора. У них він розгорнув широку педагогічну діяльність: читав лекції з психології та педагогіки, керував семінарією для підготовки вчителів. Помер в 1841 році в Геттінгені. Основоположник емпіричної психології в Німеччині. Виступав проти теорії здібностей Вольфа. Гербарт був прихильником асоціативної психології та прагнув побудувати психологію, засновану насамперед на досвіді: її предметом мають бути факти, явища свідомості.

Для перетворення психології в справжню науку Гербарт вважав за необхідне застосування математики, намагався використати її для пояснення статики і динаміки уявлень, які по Гербарту є елементами свідомості. За Гербартом свідомість має три області: ясність свідомості, свідомості та несвідомого, між якими існують нежорсткі кордону, названі Гербартом порогами. Термін "витіснення", застосований Гербартом для позначення переходу представлення в область несвідомого, широко використовувався потім в психоаналізі. Гербарт виділив також умови переходу уявлень з несвідомого у свідомість: сила самого подання і кількість зв'язків даного подання з минулим досвідом (процес "підтримки" подання з боку минулого досвіду Гербарт називав апперцепцією). З філософії виводив мету виховання. За допомогою психології обгрунтовував шляхи досягнення цих цілей. Розробив естетичну теорію. Зводив процес психічної діяльності до механічних комбінацій уявлень. Ввів у науку поняття Апперцепція.

 

Джерело: http://znaimo.com.ua/Herbart_Yohann_Fridrih

Gravatar

Comments

Comments are closed on this post.